northeastskinnydip-v3

Cum (si de ce) sa iesi din zona ta de confort.

Ai vazut citate inspirationale care te incurajeaza sa iesi si sa faci ceva ciudat – ceva ce in mod normal nu ai face – dar sa iesi din rutina ta zilnica necesita multa munca. Exista de fapt, o multime de explicatii stiintifice care explica de ce este atat de greu sa iesi din zona ta de confort si de ce este benefic pentru tine, atunci cand faci acest pas. Cu putina intelegere si cateva ajustari, poti evada din rutina si sa faci lucruri marete!

Este important sa-ti depasesti limitele zonei tale de confort, si atunci cand reusesti, nu este putin lucru. Dar ce este mai exact “zona de confort”? De ce avem tendinta de a ne complace cu lucrurile noastre familiare si cu rutina, iar atunci cand apar lucruri noi si interesante, licarirea dispare atat de repede? In cele din urma, care sunt avantajele de care avem parte cand iesim din zona noastra de confort si cum o facem?

Stiinta “Zonei tale de confort” si de ce este atat de greu sa evadam din ea

Pur si simplu, zona de confort este un spatiu comportamental in care activitatile si comportamentele se potrivesc unei rutine si unui model care minimizeaza stresul si riscul. Acesta ofera o stare de siguranta mentala. Beneficiezi in mod evident de: fericire obisnuita, anxietate scazuta, si stres redus.

Ideea de zona de confort face trimitere la un experiment clasic in psihologie. In 1908, psihologii Robert M. Yerkes si John D. Dodson au explicat ca o stare de confort relativ a creat un nivel constant de performanta, in scopul de a maximiza performanta, desi, avem nevoie de o stare de anxietate – un spatiu in care nivelul nostru de stres este usor mai ridicat decat in mod normal. Acest spatiu se numeste “anxietate optima“, si e chiar in afara zonei noastre de confort. Prea multa anxietate, prea mult stres pentru a fi productivi, iar performanta noastra scade brusc.

Ideea de anxietate optima nu este un lucru nou. Oricine a fost impins sa ajunga la nivelul urmator sau sa realizeze ceva, stie ca atunci cand intr-adevar ai o provocare in fata ta poti obtine rezultate uimitoare. Mai multe studii sustin acest punct de vedere. Cu toate acestea, fortarea poate avea ca efect, un rezultat negativ, si sa consolideze ideea ca provocarea ta este o idee rea. Este tendinta noastra naturala sa revenim la o stare confortabila, de anxietate neutra. Poti intelege de ce e atat de greu sa-ti convingi creierul sa iasa din zona ta de confort.

Ce obtii atunci cand te eliberezi si incerci lucruri noi

Anxietatea optima este locul unde productivitatea si performanta mentala si-au atins nivelul maxim. Totusi, “cresterea rezultatului” si “productivitatea sporita” suna la fel cu “a face mai multe lucruri.” Ce obtii cu adevarat, atunci cand esti dispus sa iesi din zona ta de confort?

  • Vei fi mai productiv. Confortul ucide productivitatea, deoarece fara sentimentul de neliniste, care vine de la termenele limita si asteptari, avem tendinta sa o teleportam si sa facem minimul necesar pentru a obtine reusita. Ne pierdem obiectivul si ambitia de a face mai mult si sa invatam lucruri noi. De asemenea, cadem in “capcana muncii”, in cazul in care simulam a fi “ocupati” ca o modalitate de a ramane in zona noastra de confort si pentru a evita contactul cu lucrurile noi. Depasirea limitelor personale te poate ajuta sa obti un rezultat mai rapid, pentru a primi mai multe sarcini si pentru a gasi modalitati de a lucra mai inteligent.
  • Vei avea mai mult timp pentru a face schimbari noi si neasteptate. In acest articol, la The New York Times, Brené Brown, un profesor de cercetare la Universitatea din Houston, explica faptul ca unul dintre cele mai rele lucruri pe care le putem face este sa pretindem ca nu exista teama si nesiguranta. Prin asumarea de riscuri in mod controlat si provocarea pentru lucruri pe care in mod normal nu le-ai face, poti experimenta o parte din incertitudine intr-un mediu controlat, usor de gestionat. A invata sa traiesti in afara zonei de confort atunci cand iti alegi sa te pregatesti pentru schimbarile din viata, care te forteaza sa iesi din ea.
  • Iti va fi mai usor pe viitor sa iti depasesti limitele. Odata ce ai inceput sa iesi din zona ta de confort, te vei obisnui in timp. Acelasi articol publicat in NYT explica faptul ca in timp ce iesi din zona ta de confort, te vei obisnui cu acea stare de anxietate optima. “Disconfortul productiv”, cum o numesc ei, devine mai normal pentru tine, si tu esti dispus sa continui inainte de a-ti scadea performanta. Aceasta idee este bine ilustrata in acest infographic la ”Lliderii stiintei viitorului”. In partea de jos, vei vedea ca pe masura ce accepti provocarea, zona ta de confort se adapteaza, ai scapat de ceea ce a fost dificil , iar starea de inducere a anxietatii devine mai usoara, pe parcurs ce vei repeta.
  • Iti va fi mai usor sa cauti idei si sa valorifici creativitatea. Acesta este un avantaj usor, dar este destul de notoriu (si este usor de reprodus), care cauta noi experiente, noi abilitati de invatare, si deschide usa spre idei noi care sa ne inspire si sa ne educe intr-un mod inedit. Incercarea de lucruri noi ne poate face sa reflectam asupra ideilor noastre vechi, care intra in conflict cu noul nostru bagaj de cunostinte, si ne inspira pentru a afla mai multe si ne provoaca la confirmarea prejudecatii, tendinta noastra de a cauta doar informatiile pe care deja le acceptam. Chiar si pe termen scurt, o experienta pozitiva inconfortabila ne poate ajuta sa cautam idei, sa privim problemele vechi dintr-o noua perspectiva, si sa facem fata provocarilor cu care ne confruntam, avand o noua energie.

Avantajele pe care le obtii dupa ce iesi din zona de confort pot intarzia. Este imbunatatirea unei vieti mai bune prin abilitatile invatate, noul stil de alimentatie pe care il incerci, noua tara pe care o vizitezi, si noul loc de munca pentru care aplici. Exista, de asemenea avantaje mentale usoare pe care le obtii prin largirea orizontului.

Cum sa iesi din zona de confort

Lumea din afara zonei de confort poate fi un loc placut, atata timp cat nu inclini balanta prea mult. Este important sa ne amintim ca exista o diferenta intre tipul de anxietate controlata despre care vorbim si anxietatea reala, cu care multe persoane lupta zilnic. Zona de confort a fiecaruia este diferita, si ceea ce ti-ar putea extinde tie orizonturile, poate paraliza pe altcineva. Amintiti-va, anxietatea optima poate scoate din tine ce e mai bun, insa ce e prea mult, strica.

Iata cateva modalitati de a iesi (si prin actiune, extinde) din zona ta de confort, fara a merge prea departe:

  • Fa zilnic lucruri diferite. Cauta alt traseu pana la locul de munca. Incearca un restaurant nou fara a verifica mai intai retelele de socializare. Fii vegetarian pentru o saptamana, sau o luna. Incearca un nou stil de viata. Recalibreaza-ti realitatea. Fie ca schimbarea pe care o faci este mare sau mica, fa o schimbare in modul in care faci lucrurile zilnic. Cauta perspectiva care vine din orice schimbare, chiar daca e negativa. Nu te lasa batut daca lucrurile nu functioneaza asa cum ai planificat.
  • Nu te grabi in luarea deciziilor. Uneori, incetinirea te face sa te simti neconfortabil, mai ales in cazul in care viteza si gandirea rapida sunt apreciate in munca ta sau viata ta personala. Incetineste, observa ce se intampla, fa-ti timp pentru a interpreta ceea ce vezi, si apoi intervi. Uneori, aparandu-ti dreptul de a lua o decizie inteleapta te poate scoate din zona de confort. Gandeste, nu doar reactiona.
  • Ai incredere in tine si ia decizii rapide. Ne contrazicem, insa nu este un lucru rau. Asa cum exista oameni care prospera luand decizii rapide, altii se simt mult mai confortabili, cantarind toate optiunile posibile, in mod repetat. Uneori, apeland la decizia anticipata este in ordine, doar pentru a obtine lucrurile in miscare. Acest lucru te poate ajuta sa iti pui in aplicare proiectele personale si te invata sa ai incredere in judecata ta. Iti va arata, de asemenea efectele deciziilor rapide, precum si a celor lente.
  • Actioneaza treptat. Este nevoie de mult curaj pentru a iesi din zona ta de confort. Ai aceleasi beneficii, chiar daca o faci pe picioarele tale , actionand lent, asa ca nu-ti fie frica sa incepi usor. Daca esti nelinistit din punct de vedere social, nu iti imagina ca trebuie sa studiezi curajul de a invita o persoana la o intalnire, pentru inceput doar saluta si vei vedea cum va decurge totul. Identifica-ti temerile, si apoi confrunta-le treptat.

Exista o multime de alte modalitati de a-ti depasi limitele personale. Ai putea invata o limba noua sau o meserie noua. Invatarea unei limbi noi are multiple avantaje, majoritatea extinzandu-se la invatarea oricarei noi meserii. Conecteaza-te cu oameni care te inspira, sau fii voluntar intr-o organizatie care face lucruri marete. Calatoreste, fie ca te duci in jurul blocului sau pe tot globul. Daca ai trait toata viata ta privind lumea din fata usii, ai pierdut multe. Vizitarea locurilor noi si diferite este, probabil, una dintre cele mai bune moduri de a-ti extinde intr-adevar perspectivele, si nu trebuie sa fie costisitor sau greu de realizat. Experientele pe care le ai pot fi uitate sau regretabile, dar asta nu conteaza. Ideea este ca o faci, si iti depasesti blocajele mentale care iti spun sa nu faci nimic.

Incercarea de lucruri noi este dificila. Daca nu ar fi, iesirea din zona de confort ar fi fost usoara, si am face asta tot timpul. Este important sa intelegem cum se formeaza obiceiurile si cum le putem demola, la fel cum te fortezi sa iesi din zona ta de confort, facand anumite lucruri.

De ce este important sa revii uneori la zona ta de confort

Nu poti trai mereu in afara zonei de confort. Este necesar sa revii uneori pentru a-ti procesa experientele. Ultimul lucru pe care ti-l doresti este ca lucrurile noi si interesante sa devina rapid obisnuite si plictisitoare. Acest fenomen, numit adaptare hedonica, reprezinta tendinta fireasca de a fi impresionat de lucruri noi doar pentru ca incredibilul sa devina obisnuit, dupa o perioada scurta de timp. De aceea, putem avea acces la cel mai mare depozit de cunostinte umane create vreodata (internet), la indemana (pe telefoanele noastre) si totusi sa ne plictisim, gandindu-ne la cat de repede putem obtine noutatile, printr-un  acces mai rapid. Intr-un fel mergem inainte, dar altfel spus, ne priveaza de aprecierea lucrurilor marunte, de zi cu zi.

Poti lupta cu acest lucru prin incercarea de a face lucruri noi, mai mici. Comandarea unei specialitati noi la un restaurant unde mananci mereu acelasi lucru de fiecare data, poate fi revelarea aceluiasi lucru cu vizitarea unei noi tari, si ambele te scot din spatiul tau confortabil. Diversifica-ti provocarile, astfel incat sa nu fi nevoit iti depasesti limitele doar in aceeasi directie. Daca ai invatat limbi de origine latina si te-ai plictisit, orienteaza-te spre o limba cu un set complet diferit de caractere. Daca te-ai apucat de alergare, in loc sa alergi distante mai lungi, incearca sa schimbi terenul, treci de la sosea la trail, sau invers. Provocarea e inca la tine, insa ti-ai largit orizonturile intr-un mod diferit.

Ia-o treptat si fa din depasirea granitelor un obicei personal

Punctul de a iesi din zona ta de confort este de a imbratisa experiente noi si de a ajunge la acea stare de anxietate optima intr-un mod controlat, fara sa te stresezi. Fa-ti timp pentru a reflecta asupra experientelor

tale astfel incat sa poti culege avantajele si sa le aplici activitatilor tale zilnice. Apoi fa altceva interesant si nou. Fa-ti un obicei din asta, daca poti. Incearca ceva nou in fiecare saptamana, sau in fiecare luna. Adam Dachis s-a angajat sa faca ceva ciudat si nou in fiecare saptamana, doar pentru a-si testa limitele.

In mod similar, nu te limita la experiente mari, uriase. Probabil meditatia te scoate din zona ta de confort la fel de mult ca si saritura cu coarda. Incearca meditatia, daca deja ai sarit cu coarda. Scopul nu este de deveni dependent de adrenalina – vrei doar sa inveti de ceea ce esti cu adevarat capabil. Iata un alt motiv pentru care este important sa revi uneori la o stare confortabila, doar de relaxare. Insa nu uita sa readuci la fel de mult cat poti realiza din acele momente inspirate, creative, productive, usor incomode…

Sursa articolului: Lifehacker.com 

Traducerea si adaptarea: Monica Moldovan

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *