Cat de de rapid(a) vei deveni daca slabesti un kilogram? Dar doua sau mai multe? Vezi aici:

Vin Sarbatorile, ceea ce va reprezenta – pentru unii alergatori – un motiv de ingrijorare si cateva kilograme in plus. Pentru altii, apropierea Anului Nou reprezinta o ocazie ideala de a implementa schimbari in viata, de exemplu sa slabeasca x kilograme. Daca va simtiti lipsiti de motivatie (sau, mai degraba, de focus) in aceasta directie, iata cateva beneficii pe care le vei avea, ca alergator, daca pierzi cateva kilograme…

scales250x261

Te vei simti mai sanatos si vei fi mai rapid daca vei da jos cele 2-3 kg, desigur daca ele sunt in plus. Unii alergatori nu isi fac prea multe griji pentru greutate – se gandesc ca alearga mult, prin urmare pot manca la cina cat vor de mult. Se pare insa ca aceiasi alergatori vor creste in greutate cu 1,5 kg la fiecare 10 ani, conform unui studiu realizat pe un esantion de 4700 de alergatori, barbati aflati la varsta a doua. Nu este mult, insa se tot aduna si la un moment dat ii vor afecta si pe cei care nu alearga mai mult de 65 km pe saptamana. In acelasi timp, aceiasi alergatori au adaugat si 2 cm in talie la fiecare 10 ani – s-a zis cu patratelele!

Intotdeauna am acordat atentiei corpului meu, crezand ca obsesia mea pentru el se numara printre drepturile mele. Totusi, am realizat ca am doua motive pentru care sa ma urc pe cantar in fiecare dimineata de duminica: imi doresc sa imi gasesc si sa ma mentin la greutatea cea mai sanatoasa pentru mine si, in acelasi timp, vreau sa-mi gasesc greutatea care ma ajuta sa fiu mai rapid. Cred ca nu sunt singurul alergator interesat de aceste doua aspecte.

In urma cu 20 de ani, cand am citit niste studii incipiente pe tema indicelui de masa corporala (IMC) si a longevitatii, m-am panicat. Oameni cu acelasi IMC ca al meu (sunt relativ inalt si slab, cu un IMC in jur de 21,0) mureau mai devreme decat cei care aveau o greutate putin mai mare decat a mea.

In timpul unei vizite recente in California, l-am vizitat pe profesorul Bill Haskell, pentru a afla parea lui cu privire la intrebarile mele despre greutate si longevitate. Este directorul Centrului de Cercetare si Preventie al Universitatii Stanford, iar in ultimii 30 de ani a fost foarte interesat de dezbateri pe tema sanatate si fitness. “Acele studii incipiente nu au eliminat persoanele care erau slabe deoarece fumau sau deja sufereau de vreo boala”, mi-a spus Haskell. “Conform studiilor recente, indicele mortalitatii nu a crescut pana cand IMCul nu a ajuns la 18,5”.

Conform Institutului National de Sanatate, exista 4 intervale intre care se misca IMCul. La 18,5 se afla cei subponderali/mai putin sanatosi, indicand o alimentatie nepotrivita. Daca IMCul este in intervalul 18,5-24,9, te incadrezi in categoria normal/sanatos. De la 25,0 la 29,9 esti supraponderal si sanatatea ta este in pericol (risc de diabet, tensiune ridicata, afectiuni ale inimii). Toti cei care au un IMC de peste 30,0 intra in categoria obez si prezinta riscuri foarte mari in ceea ce priveste sanatatea. Aproximativ 60% dintre americani sunt supraponderali sau obezi, iar acest procent este in crestere.

In forma si cu cateva kilograme in plus

Se stie ca persoanele care au o greutate corporala mai mare sunt mai putin sanatoase, dar in acelasi timp conteaza si conditia fizica. Descriindu-se adesea ca ”scund, gras si chel”, Steven Blair este cel mai cunoscut expert in domeniul IMC, activitate fizica si sanatate. Impreuna cu fostii sai colegi de la Centrul de Aerobic Cooper au colectat ele mai bune date despre conditia fizica, din lume; au testat mii de subiecti pe banda de alergare. Majoritatea celorlalte studii sunt bazate pe un chestionar in care se pune intrebarea: “Cata miscare faci in timpul unei saptamani obisnuite?”. Si, desigur ca stii: sunt multe persoane care dau un raspuns foarte generos, dar de fapt mint.

Centrul Cooper studiaza felul in care conditia aerobica este un factor important in determinarea longevitatii. Intr-adevar, uneori este mai bine sa ai cateva kilograme in plus si, in acelasi timp, sa fii in forma, decat sa fii slab si fara conditie fizica. Conditia fizica poate deveni un atu al kilogramelor in plus. In concluzia studiului, Blair, alergator cu experienta aflat acum la Universitatea South Carolina, crede ca ne concentram prea mult pe greutate, care demonizeaza si demoralizeaza oamenii grasi. “Mi-ar placea sa elimin complet ideea greutatii ideale”, spune el. “Pur si simplu nu avem suficiente date pentru a spune ce este potrivit pentru orice individ sau grup. Ar trebui sa ne concentram mai mult pe a le spune oamenilor ca pot deveni mai sanatosi daca devin mai activi, indiferent de greutatea de la care incep.”

Acesta este un mesaj foarte bun pe care ar trebui sa-l transmitem prietenilor nostri sedentari, supraponderali. Au nevoie de toatea motivatia pe care o pot gasi. In acelasi timp, ar trebui sa ne amintim ca scaderea in greutate este aproape intotdeauna buna – deoarece suplu si in forma va fi mereu mai bine decat gras si in forma.

Cei care se dau batuti repede

Desigur ca unii alergatori sunt mai interesati de dezvoltarea vitezei decat a conditiei fizice. Intrebarile pe care si le pun sunt: care este greutatea mea ideala astfel incat sa scot timpi buni la cursele de 5 km si la maratoane? Imi va fi de ajutor sa slabesc? Raspunsul este aproape mereu DA. Dar, ca si in cazul IMCului, pana la un anumit punct. Daca pierzi prea mult in greutate ajungi sa te simti slabit si incet, nu puternic si rapid. Multi parinti si antrenori de la liceu sau facultate isi fac griji cu privire la anorexia nervoasa, o boala psihica des intalnita printre adolescentele si studentele care sunt si alergatoare, dansatoare, gimnaste sau patinatoare. Cele mai recente studii arata ca anorexia afecteaza aproximativ 0,6% din populatia totala si pana la de 4-6 ori mai multe atleti tineri. Este un subiect ce merita sa i se acorde atentie, din moment ce unii anorexici se infometeaza pana la moarte.

Chiar si asa, nimeni nu contesta faptul ca alergatorii care au o stare de sanatate buna vor alerga cu pana la 3 sec/km mai rapid cu fiecare kilogram pierdut. Slabitul imbunatateste capacitatea aerobica (VO2max), care influenteaza puternic potentialul de anduranta, deoarece cu cat cari dupa tine mai putina greutate, cu atat parcurgi mai multi kilometri per litru de oxigen. Si deoarece cateva kilograme in minus te ajuta sa devii mai rapid, ar trebui sa poti sa cresti si distanta, respectiv viteza de la antrenamente. Prin urmare, slabitul te ajuta sa te antrenezi mai intens.

In ultimul timp, fiziologul si alergatorul Paul Vanderburgh de la Universitatea Dayton (Ohio) a acordat mai multa atentie acestui subiect. In urma cu cativa ani, Vanderburgh (cantarind 77 kg), care a parcurs recent un maraton intr-un timp de 3:31, a decis sa conceapa un calculator care sa compare performantele alergatorilor cu greutati diferite. Cand a terminat studiul, Vanderburgh si-a testat calculatorul la diferite curse din Ohio, unde a functionat bine. Si-a publicat cercetarea in Journal of Exercise Physiology si a urcat calculatorul, numit “Flyer Handicap Calculator”, pe internet. Din moment ce calculatorul tine cont si de factori precum varsta si sex, poate fi folosit pentru a compara – de exemplu – o femeie de 25 de ani care are o grreutate de 54,4 kg, cu tatal ei in varsta de 55 de ani si 78 kg. Lucruri interesante.

“Sper ca acest calculator sa egalizeze putin nivelurile si sa aduca mai multa motivatie alergatorilor care au o greutate mai mare”, spune Vanderburgh. Iar acelora care pur si simplu vor sa slabeasca pentru a deveni mai rapizi, le da urmatorul sfat: fii atent sa scapi de grasime, nu de muschi. Din fericire pentru multi alergatori, multe studii au demonstrat ca programele de slabire bazate pe activitate fizica te ajuta sa-ti atingi obiectivul mult mai repede decat planurile care se axeaza doar pe dieta. “Daca inca nu faci antrenamente de forta, s-ar putea sa vrei sa incepi, din moment ce acesta este un mod eficient de a intretine masa musculara”, adauga Vanderburgh.

Nu am avut niciodata prea mult noroc cu antrenamentul de forta, dar poate ca este timpul sa incerc din nou. Anul acesta am pierdut 2,5 kg, pe langa cele 4,5 pierdute in anii anteriori, doar reducand consumul de paste si orez si mancand mai multe fructe, legume si fibre, si band apa in loc de suc de fructe. Inca am cateva kilograme in plus fata de cum eram la facultate, dar am mai redus diferenta cu 3-3,5 kg. Consecinta: IMC-ul meu inca depaseste 18,5, dar rezultatele de la concursuri sunt din ce in ce mai bune si, cel mai important, ma simt foarte bine!

Scapa de kilogramele in plus si devii mai rapid
Acest tabel, bazat pe modificari ale capacitatii aerobice maxime, iti ofera niste informatii aproximative cu privire la cum ti se va imbunatati timpul obtinut la concursuri daca scapi de kilogramele in plus, atat timp cat ele exista. Daca IMCul tau scade sub 18,5, risti sa te simti slabit si sa pierzi din viteza. [Gasiti AICI calculator BMI.]
Kg pierdute 5K 10K Semi-maraton Maraton
0,9 12,4 sec 25 sec 52 sec 1:45
2,3 31 sec 1:02 2:11 4:22
4,5 1:02 2:04 4:22 8:44
9 2:04 4:08 8:44 17:28

Sursa articolului: Runners World. Traducerea si adaptarea: Catalina Bericov.

124821771

 

1 reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *